Flip the perspective.

Där du ser konkurrenter,
ser kunderna alternativ.

Som strategikonsulter inom marknadsföring skapar vi lönsam tillväxt genom att identifiera

vem ni ska rikta er till
vad de vill ha
hur de vill ha det

Kunder ringer oss för att:

  • Vi hjälpte Sveriges största idrottsförbund att förstå vilka typer av konsumenter deras marknad består av.

    Vi skapade en karta över marknaden, med meningsfulla och agerbara grupper av konsumenter, och lärde oss om deras önskemål och behov.

    Ramverket hjälper kunden att driva strategi i hela organisationen, från budskap och medieplanering till produktutveckling och innovation.

    Metoder och verktyg:

    Marknadssegmentering

    Analys av viktiga drivkrafter

    Målgrupp Personas

  • Vi hjälpte fyra stora bilmärken att förtydliga sina erbjudanden och att tillsammans nå en större del av marknaden.

    Genom positionering och portföljstrategi identifierade vi individuella målgrupper och marknadspositioner för att kunna konkurrera tillsammans på ett mer relevant sätt utan att konkurrera om samma konsumenter.

    Kunden tredubblade den andel av marknaden som bearbetas genom agerbara målgrupper och erbjudanden skräddarsydda utifrån kundernas känslomässiga och funktionella behov.

    Metoder och verktyg:

    Intervjuer med intressenter

    Marknadsbedömning

    Målgruppsval / Prioritering

    Konkurrensklimat

    Positionering av varumärket

  • Vi hjälpte ett bilmärke att optimera medieinvesteringar och planera kampanjer på ett effektivare sätt.

    Vi lärde oss vilket medietryck som krävdes för att driva försäljningen, hur olika mediemixar fungerade tillsammans och hur samexponering av olika bilmodeller påverkade resultatet för varje modell.

    Kunden skapade stora kostnadsbesparingar i form av optimerat medietryck och smartare kampanjplanering med tydligare roller och placeringar för varje kampanjs mediemix.

    Metoder och verktyg:

    Ekonometrisk Modellering / Marketing Mix Modelling

  • Vi hjälpte ett stort bettingföretag att skapa ett nytt poolspel.

    Vi bedömde marknadens lönsamhet, analyserade den optimala produktdesignen och bedömde attraktiviteten genom att simulera resultat baserat på flera års historiska spelresultat.

    Det nya spelet stärkte vår kunds förmåga att konkurrera med marknadsledarnas huvudprodukt och nå nya kundgrupper.

  • Vi hjälpte Sveriges största kommersiella radiostation att bevisa sitt verkliga bidrag till medieeffekten.

    Med hjälp av ekonometrisk modellering identifierade vi den ytterligare varumärkessökning som skapas av reklam i radio. Analysen jämförde effekterna för sju stora branschvertikaler och avslöjade hur olika typer av innehåll och spotlängder påverkade effekten.

    Genom att kunna bevisa den verkliga effekten av sin tjänst kan mediekanalen sälja sitt annonsutrymme på ett mer trovärdigt sätt, till fler kunder för mer pengar.

    Metoder och verktyg:

    Ekonometrisk Modellering / Marketing Mix Modelling Google Search Trends

  • Marknads- & konsumentinsikt

    Överlägsen förståelse för kunder, konkurrenter och ditt varumärke = konkurrensfördel

  • Varumärkesstrategi

    Var ska du tävla i dag och i morgon? För vem och vad är du till för?

  • Innovera, Aktivera och Lära

    Hur förverkligar vi strategin? Hur blir vi smartare och bättre?

Vi är stolta över förtroendet från dessa varumärken:

Sanningar vi lever efter.

Alla kunder är inte lika.
Men alla kunder köper för att lösa funktionella eller emotionella behov. Den som bäst tillfredställer kundernas behov - växer mest.

Inget varumärke kan vara allt för alla.
Det är viktigt att välja vem/vad man är till för för att undvika produkter/tjänster fulla av kompromisser, platt kommunikation och onödigt dyra medieinvesteringar.

Konkurrensen är hård och resurserna begränsade.
Varje drag räknas. Trygga beslut tas genom vetskapen att man gjort sin hemläxa.

Vi på Catalyse

  • Patrik Furuhagen

    CEO

  • Fredrik Andersson

    Founding Partner

  • Peter Wendt

    Strategy Consultant

  • Carl Rodin

    Strategy Consultant

  • Fredrik Robertson

    Senior Data Analyst

  • Sara Nillroth

    Strategy Consultant

  • Meyser Abduljabbar

    Data Analyst

"Vi kombinerar lång och bred verksamhets- och konsulterfarenhet med analyskraften från data science.”

Prova en kostnadsfri workshop och se vad vi kan göra för er

Det finns inget åtagande, ingen press och inga skyldigheter.