Data som är snabb, global och gratis – och låter dig förstå ditt varumärkes styrka.

Som marknadsförare är du garanterat bekant med en rad olika mätetal för att mäta effektivitet av din marknadsföring. En av de nyare mätmetoderna som har vunnit popularitet under de senaste åren är Share of Search (SoS).

Vad innebär Share of Search?

Kort sagt är SoS den procentuella andelen av totala sökfrågor för en viss sökterm eller fras som ditt varumärke mottar. Om det till exempel sker 100 sökningar på "smartphone" under en månad, och ditt varumärke får 15 av dessa sökningar, skulle din Share of Search för den söktermen vara 15% den månaden.

Varför blir Share of Search allt viktigare som mätetal för marknadsförare?

En anledning är att det ger värdefulla insikter om styrkan i ditt varumärke, fluktuationer och trender samt en bättre förståelse för i vilka situationer du jämförs med vilka konkurrenter.

Share of Search kan också användas som en ledande indikator för marknadsandelar.

Forskning har visat på en stark korrelation mellan Share of Search och marknadsandel, vilket innebär att en ökning i SoS kan förutsäga en ökning i marknadsandel, och vice versa. Det ger också en bättre förståelse för effekter av excess Share of Voice (eSov) i kategorin och mellan konkurrentsammansättningar.

Gör Share of Search till ett av dina nyckeltal

Naturligtvis är Share of Search bara ett av många mätetal att överväga när du utvärderar dina marknadsföringsinsatser. Det är viktigt att du också tittar på andra nyckelindikatorer (KPI:er) såsom trafik, konverteringar, kampanjeffekter, ekonometrier, ROI / ROAS mm. Men genom att inkludera Share of Search i din mätningsverktygslåda får du snabbt en djupare förståelse av ditt varumärkes position på marknaden, vart de barkar och du kan identifiera områden där du antingen behöver fokusera aktivt eller bara behöver bevaka.

Vi på Catalyse hjälper idag många av våra kunder med att mäta och följa SoS

Av ovan nämnda anledningar tycker vi att Share of Search är ett viktigt mätetal att följa och agera på. Sedan hjälper det också att data för SoS är:

- Baserat på riktiga handlingar och inte potentiella scenarion

- Gratis

- Kategoriserad

- Kontinuerlig samt har historik sedan 2004.

Vill du veta hur du bäst implementerar och tar lärdom av SoS i din marknadsföring?

Tveka inte att höra av dig till hello@catalyse.se

Previous
Previous

Marknadschefens viktigaste beslut - gör rätt i kristider!

Next
Next

Unga köper gärna rättvisemärkt, men morfar vägrar släppa köttbiten