Unga köper gärna rättvisemärkt, men morfar vägrar släppa köttbiten
Första januari 2024 kommer EU:s nya regler om rapportering av hållbarhet, CSRD, träda i kraft. Kopplat till ett allt starkare fokus på hållbarhetfrågor blir det intressant att känna till konsumenters attityder, vad svenskar ser som viktigt och mindre viktigt, vilka beteenden som går att påverka och vilka som verkar sitta i ryggraden,
Mot den här bakgrunden har Catalyse gjort en djupdykning i nya Orvesto Hållbarhet och även gjort en genomlysning av Cap Geminis 'What Matters To Todays Consumer'. Några av de mest spännande sakerna vi fann:
Generationsskillnaderna – Personer i Generation Z kan gå ganska långt för att hjälpa miljön. Bli vegetarian (29%), cykla (67%) eller köpa rättvisemärkt (76%). Hos Boomers är det trögare, t.ex. kan bara 11% tänka sig att släppa köttbiten och 35% tycker det är för jobbigt med rättvisemärkt.
Fokus på vatten – bland de frågor svenskar oroar sig för kopplat till hållbarhet har flera med vatten att göra: plast i havet, vattenföroreningar och tillgång till rent vatten är alla frågor med stort fokus,
Oviljan och barriärerna – Närmare en av fem svenskar säger rakt ut att de tänker mer på att spara pengar än på att rädda planeten – och då är detta data insamlad redan innan de senaste konjunkturvarningarna. Internationellt säger 41% av konsumenter att de kan betala extra för en hållbar produkt, en siffra som är ner från 55% 2020, Varannan svensk tycker också det är svårt att avgöra vilka val/produkter/tjänster som faktiskt är hållbara.
Stad vs Landsbygd – 46% av de i urbana miljöer är villiga att betala för hållbara val – motsvarande utanför städer är 38%.
Egna barn ger dig mer anledning att tänka på framtiden - Attityder påverkas också av barn: 48% av de med barn kan betala för hållbarhet, motsvarande för de utan barn är 37%
Sitter du i en organisation som försöker hitta rätt strategi kring hållbarhet, eller är du bara nyfiken? Hör av dig till oss på hello@catalyse.se
#fliptheperspective #sustainability #insight #strategy